Is het zo dat meisjes opgewonden worden van chocolade en welke stof verzorgt dit ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.1K

Antwoorden (3)

Ja dit is zo (in mijn geval toch zeker). het blijdschaps-hormoon zit daar in. Pure chocolade bevat namelijk de feel good-hormonen fenylalanine en serotonine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is onmogelijk dat serotonine in chocolade zit. In de door jou aangehaalde bron staat dit onder het kopje "grootste onzin" . Dat er magnesium in chocolade zit is wel waar, dus de weblog klopt sowieso niet.
De serotonine in chocola maakt je blij, dat is voor jongens en meisjes zo. Daarvan hoef je niet persé opgewonden te raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is onmogelijk dat er serotonine in chocolade zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SOM, dat snap ik niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Serotonine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Giweda, Deze pagina geeft aan wat serotonine is. Een stof die door zenuwen in de hersenen wordt gemaakt. Dit soort signaalstoffen worden neurotransmitters genoemd. Een neuron is een ander woord voor zenuwcel en transmitter is een stof. De stof heeft effect op andere zenuwcellen. Als je serotonine zou opeten komt het in het bloed , maar nooit in de hersenen terecht (dus op de plek waar het zou moeten werken). Als dat kon zou dat mooi zijn, want dan kon je gelukssnoepjes maken ;o) In chocolade zit simpelweg geen serotonine. Dat staat ook niet op de pagina op wikipedia. Wel dat er tryptofaan in zit, een bouwsteen (zeg maar onderdeel) waarmee serotonine wordt gemaakt. Tryptofaan heeft dus maar een heel indirect effect. Zou je lichaam een tryptofaan tekort hebben, dan kunnen de zenuwcellen geen of weinig serotonine maken. Dan heeft het eten van chocolade niet het effect dat zenuwcellen serotonine gaan maken omdat je chocolade eet, maar zenuwcellen krijgen dan in ieder geval wel weer tryptofaan binnen. Het is een beetje een misverstand dat het serotonine zelf in chocolade zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Som, dankjewel voor de geweldige uitleg, nu snap ik het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan. Daar is GV voor.
Er wordt veel onzin over chocolade verteld. Zo bevat het zeker geen serotonine. Dat zou ook niet helpen, want serotonine komt niet door de bloed - hersenbarriere heen. Deze laat maar een beperkt aantal stoffen door naar de hersenen.

Serotonine is een stof die onze hersenen zelf aanmaken als we ons prettig voelen. Iemand die zich heel prettig voelt maakt serotonine aan.

Als je je erg prettig voelt tijdens het eten van chocolade (dan heb je het wel over het gevoel van euforie en geluk en niet zozeer dat je het lekker vind) dan zal je ongetwijfeld zelf serotonine aanmaken.

Wat zit er wel in chocolade:

ijzer
methylxanthine
fenylethylamine
anandamide (verwant aan THC)
magnesium
cafeïne en theobromine
zetmeelsuikers die je bloedsuikerspiegel boosten

Wikipedia zegt hierover:

"Vanwege de aanwezigheid van deze stoffen is het populaire misverstand ontstaan dat chocolade een stimulerend effect op de hersenen zou hebben en bovendien verslavend zou zijn. Dit is echter niet het geval, omdat de genoemde stoffen in een dusdanig kleine concentratie voorkomen in chocolade, dat een gemiddeld mens vele tientallen kilo's pure chocolade zou moeten eten om ook maar het geringste effect te ervaren."

Naast de suikerboost die opwekkend kan zijn, denken wetenschappers wel dat stoffen in chocolade van invloed zijn op signaalstoffen in de hersenen zoals serotonine, dopamine en endorfinen (betrokken bij pijnonderdrukking).

Tryptofaan is wel een bouwsteen van serotonine, dus dat komt wel van pas.

Verder is er geen enkel onderzoek bekend waaruit zou blijken dat meisjes specifiek opgewonden raken van chocolade.

Toegevoegd na 5 minuten:
Waarom mensen chocolade lekker vinden komt volgens mij door de suiker, smaak en doordat het smeltpunt van de chocolade iets lager ligt dan de lichaamstemperatuur. Dat geeft een lekker gevoel in de mond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nogmaal bedankt +je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitgebreid en to the point. Een plus, uiteraard! :)